Naar New York met een baby van 8 maanden, hoe dan?

Mijn liefde voor New York heb ik nooit onder stoelen of banken geschoven. Niet voor niets vloog ik er vijf keer naartoe om de marathon te lopen. De vibe in New York geeft me zoveel positieve energie. Ik hou van Parijs, van Berlijn, van Londen, van Den Haag, maar New York… die stad steekt echt met kop en schouders boven alle steden uit. Het is voornamelijk een gevoel, want leuke eettentjes hebben ze overal en mooie parken ook. Ik vind het dan ook lastig uit te leggen wat New York zo anders maakt, maar het doet iets met me.

Sinds de laatste keer dat ik in New York was (november 2018) wil ik al terug, samen met Tuur. Voordat ik hem zover had was ik een jaar verder. Tuur had niet zoveel met grote steden en New York trok hem absoluut niet. Maar toen ik voorstelde om in april 2020 naar Boston te gaan (voor de marathon) en daarna door te reizen naar New York, stemde hij toch in. En toen kwam Covid. Inmiddels zijn we twee jaar verder, hebben we een ring om onze ringvinger en een baby van 8 maanden én hebben we eindelijk die reis naar New York gemaakt. Met baby. En het was fantastisch.

Vliegen

Philippa had nog nooit gevlogen, dus dit was wel een klein beetje spannend. Maar we dachten maar zo, wat is het ergste dat er kan gebeuren? Dat ze het hele vliegtuig bij elkaar gilt omdat ze last heeft van haar oortjes? Ja, dat zou heel vervelend zijn, maar daar zou niemand dood aan gaan. Van te voren heb ik ook zoveel mogelijk geregeld om paniek in het vliegtuig te voorkomen. Mijn tips…

Bel met de luchtvaartmaatschappij en vraag of je een bedje voor je kindje kan krijgen

Dit monteren ze aan een wand voor je stoel. Dit zijn vaak stoelen met extra veel beenruimte, dus tel uit je winst! Wij vlogen met AerLingus en het bedje was voor kindjes tot maximaal 11 kilo. Pip weegt nog geen 8 kilo, dus dat kon prima. Het bedje was wel wat krap qua lengte, maar ze heeft er fijn in geslapen. Ik weet dat ze bij KLM zeggen dat je kindje niet langer dan 65 centimeter mag zijn en niet zwaarder dan 10 kilo. Als je kindje iets langer is dan 65 centimeter maar niet langer dan 10 kilo, dan zou ik het bedje toch proberen te reserveren (al weet ik niet hoe klein die bedjes van KLM daadwerkelijk zijn omdat ik daar niet mee gevlogen heb).

Ga als een van de eerste het vliegtuig in

Familie’s met kinderen mogen vaak direct na de business class boarden, maak hier gebruik van zodat je je rustig kunt installeren.

Investeer in een tas voor je kinderwagen

Die van ons kwam net een dag te laat aan waardoor onze kinderwagen nu total-loss is. Reis je met een kinderwagen, investeer dan echt in zo’n tas want je kinderwagen verliezen wil je niet.

Neem als back-up altijd een draagzak mee

Mocht je kinderwagen niet aankomen op de luchthaven (wat wij hadden op de heenreis) dan heb je tenminste nog een manier om je kind te vervoeren. Het is ook handig om je draagzak te hebben als je uit het vliegtuig komt en naar de bagageband moet om je koffers (en kinderwagen te halen).

Neem genoeg eten en drinken en mee voor de reis

En als ik zeg genoeg, dan bedoel ik… dubbele hoeveelheid. Misschien drinkt je baby meer omdat hij/zij onrustig is door de vlucht en stel je voor dat je vertraging krijgt. Wij hadden voor onze reis (ongeveer 12 uur) 6 flesjes melk bij ons. Daarnaast heb ik op de luchthaven nog even twee flesjes gekolfd. Verder hadden we knijpfruit bij ons en maisknabbels.

Gekolfde melk mag je meenemen door de douane

Voor babyvoeding geldt de 100ml regeling niet. Je voeding wordt bij de douane wel getest, waardoor het allemaal net wat langer duurt. Zorg dat je je melk en andere voeding in een apart bakje zet zodat ze niet je hele tas overhoop hoeven te gooien.

Op veel luchthavens hebben ze wel iets geregeld voor baby’s

Als je vanaf Schiphol intercontinentaal vliegt vind je tussen vertrekhal 2 en 3 de Baby Lounge. Hier kun je je baby verschonen, er staat een magnetron en ze hebben er kleine kamertjes met loungebanken en een babybedje waar je even tot rust kunt komen met je baby voor je vlucht. In New York hebben ze op veel plekken Mamava Pods, dat zijn afschermde ruimtes waar je je baby kunt voeden en/of kolven. Met een app (Mamava) kun je de Pods openen.

Neem in je handbagage voor iedereen een extra kledingsetje mee

Mochten er onderweg ongelukjes gebeuren dan heb je in ieder geval verschoning. Wij hadden het gelukkig niet nodig, maar ik geloof dat als we het niet bij ons hadden gehad, we dit sowieso nodig hadden gehad.

Laat je baby tijdens het landen en stijgen op iets zuigen

Een flesje of een speen bijvoorbeeld. Dit schijnt oorpijn te verminderen. Ik had drie spenen bij me, omdat ik als de dood was dat ik er een kwijt zou raken. Daarnaast hebben we ook een neusspray met zoutoplossing meegenomen, dit zou ook kunnen helpen bij oorpijn (we hebben het niet nodig gehad).

Blijf relaxt en probeer er niet met teveel verwachtingen in te gaan

Probeer de dagen van te voren goed uit te rusten zodat je in ieder geval niet oververmoeid het vliegtuig in stapt en je net iets meer aan kunt. Probeer iedere minuut die je even rustig zit gewoon te zien als een extraatje. Bij ons was Philippa op de heenreis best onrustig. Ze was gelukkig niet aan het huilen, maar ze was wel erg actief en heeft weinig geslapen, waardoor we onze handen aan haar vol hadden. Op de terugweg (nachtvlucht) sliep ze zowel op onze eerste als tweede vlucht vanaf het opstijgen tot het landen.

New York City

New York is wellicht niet een bestemming waar je aan denkt voor een familie-vakantie. En ok, het moet gezegd worden, het is niet baby-bestemming nummer één. Máár wij vonden het zeker goed te doen.

Stel je verwachtingspatroon bij

Op vakantie met een baby is niet zoals vroeger… dat je je koffers in de kamer zette, snel een frisse outfit aantrok en zo snel mogelijk je hotelkamer weer verliet om de stad te gaan ontdekken. Met een baby gaat alles net een beetje op een ander tempo. Ontspan en geef je over aan dat tempo. Ik had van te voren een lijstje gemaakt met dingen die ik graag wilde doen en eerlijk. Het is ons uiteindelijk gelukt om alles te doen, maar als ik drie van die dingen had kunnen doen was ik al blij geweest.

Profiteer van de tijd in de ochtend

In New York heb je zes uur tijdsverschil met Nederland, dat ga jij voelen en dat voelt je baby ook. Alleen waar jij dat gevoel een beetje kunt negeren, denkt je baby, doei… het is tijd om op te staan. Wij werden dus de eerste dag om half een gewekt door een baby die klaarwakker was. We hebben haar een flesje gegeven en hebben daarna nog een paar uur kunnen slapen. Om vier uur was het echt helemaal klaar en toen zijn we ook maar gewoon met onze dag begonnen. In New York zijn er diners zoals Ihop die 24 uur per dag geopend zijn en ook de metro gaat de hele nacht door. We zijn dus lekker om zes uur ’s ochtends naar buiten gegaan om te ontbijten. En dat hebben we de hele week gedaan, gewoon vroeg opstaan en genieten van de uurtjes die we in de ochtend hadden. We zijn bijvoorbeeld om half zeven naar de Brooklyn Bridge gegaan om daar de zon op te zien komen, het licht was prachtig en op dat tijdstip zijn je foto’s ook nog niet bezaaid met mensen.

Ga lekker ontbijten

Ik houd van lekker eten in kleine restaurantjes. Het nadeel van deze leuke kleine restaurantjes is dat het vaak zo druk is dat je buiten in de rij moet wachten voor een tafeltje. Niet handig met een baby en ik kan me zo voorstellen dat het personeel ook niet staat te springen om zo’n grote kinderwagen in de zaak. Wij zijn dus steeds vroeg gaan ontbijten, om acht uur, als het zaakje openging. Hierdoor waren we een van de eerste en was er genoeg plek voor ons met kinderwagen. Dit zijn tentjes waar we gegeten hebben. Lunchen deden we vaak met een stuk pizza, of we haalden een lekker broodje. Dineren deden we op de hotelkamer, dan haalden we Shake Shack, Artichoke, of iets bij Wholefoods. We zijn ook een paar keer uiteten geweest, bij The Smith en Wagamama hadden ze een kinderstoel voor Philippa.

Zoek je metrohaltes van te voren uit

Veel metrohaltes hebben helaas geen lift en dat is best onhandig met een grote kinderwagen. Kreeg van veel mensen de tip om in het vervolg een buggy mee te nemen in plaats van een grote kinderwagen, maar een voordeel van onze kinderwagen is dat Philippa er heerlijk in slaapt en dat we dus niet perse naar het hotel hoefden om haar daar een slaapje te laten doen. Vandaar dus die grote kinderwagen. Maar ja, dat is dus best een zware klim steeds met die kinderwagen over de trappen. Ik had geluk met Tuur, die de kinderwagen steeds wilde tillen, maar als ik zonder hem geweest was dan had ik mijn haltes uitgezocht aan de hand van deze kaart. Dit is een metrokaart met daarop alle stations met lift. Kans blijft bestaan dat de lift buiten dienst is natuurlijk, dus van te voren trainen met kinderwagen sjouwen is geen overbodige luxe.

Doe leuke dingen voor je kind

Ook al is Philippa pas acht maanden, we wilden toch ook wat activiteiten doen die zij leuk zou kunnen vinden. In New York heb je heel erg veel speeltuinen, in Central Park alleen al heb je er 21. De Bleecker Street Playground is ook een aanrader, evenals de speeltuin bij McCarren Park in Brooklyn. Maar heel eerlijk, wij zijn naar geen enkele speeltuin op zoek gegaan, we liepen er altijd wel tegen eentje aan. Er zijn ook verschillende draaimolens, zoals de bijna 100 jaar oude draaimolen in Central Park waar ik met Philippa in geweest ben. En in Brooklyn heb je Jane’s Carrousel, een nieuwe draaimolen met prachtig uitzicht over Manhattan. We zijn ook een ochtendje naar het New York Aquarium in Brooklyn geweest. Philippa is dol op visjes en vond het volgens mij heel bijzonder om te zien. We waren wel heel lang onderweg met de Metro. Wellicht was de Central Park Zoo een beter idee geweest.

Maak een pitstop in het hotel

Als je ’s ochtends zo vroeg de deur uit gaat is het helemaal niet vervelend om ’s middags eventjes twee uur in je hotelkamer door te brengen. Wij lieten Philippa dan even spelen in bed en soms viel ze dan in slaap. Maar meestal deed ze haar slaapjes in haar kinderwagen en was het in de hotelkamer vooral spelen. Wel fijn dat ze niet de hele dag in haar kinderwagen hoeft te zitten maar ook een beetje kan bewegen. Wij gebruikten die uurtjes vaak om om en om hard te gaan lopen in Central Park, maar je kunt natuurlijk ook gewoon zelf even lekker tot rust komen in de hotelkamer.

Shoppen voor je kind

Ik heb zelf alleen vier paar sokken gekocht en heb een paar Nikes van Tuur gekregen, maar voor Philippa ben ik echt op zoek gegaan naar leuke dingetjes. Zo gaat dat als je een baby hebt. Als je een paar sneakers voor je kind uit wil zoeken dan is Kith Kids een tip en in Harlem heb je een Osh’Kosh winkel (van die leuke tuinbroekjes).

Ga vroeg naar bed

De kans is groot dat je vroeg gewekt wordt, wij lagen dus altijd rond acht uur al in bed zodat we toch onze uurtjes maakten. Hierdoor was onze jetlag op de terugweg ook niet heel groot. En die van Philippa trouwens ook niet.

Ga minstens een week

In het verleden ben ik weleens vier dagen in New York geweest en hoewel dat toen ook al veel te kort voelde, zou dat nu helemaal tekort hebben gevoeld. Omdat je met een baby alles op een iets relaxter tempo doet heb je echt wel iets meer tijd nodig om voor je gevoel ‘alles’ te kunnen doen. Ik denk dat wij ons nog wel langer hadden kunnen vermaken.

Wat neem je mee?

In New York verkopen ze ook babyspullen

Neem genoeg luiers mee om de reis en de eerste dag te overleven, maar ga geen hele pakken meeslepen. Het zal je wellicht verbazen maar in New York verkopen ze ook luiers. Wij hebben ook alleen hapjes voor de reis meegenomen, de rest kochten we bij Wholefoods.

Breng de kleding die je normaal in een week ook zou gebruiken

Natuurlijk neem je genoeg kleding voor de reis mee. Wij hadden voor iedere dag een schone outfit en twee extra outfits. Uiteindelijk zijn er zelfs een paar dingen schoon terug gegaan omdat ze haar kleding niet vies had gemaakt. Daarnaast waren wij natuurlijk in de winter, dus was het wel handig dat we een skipakje en een mutsje bij ons hadden, daarnaast hadden we ook haar normale winterjas bij ons.

Neem niet teveel spullen mee

Toen we met de auto op vakantie waren hadden we onze hele inboedel meegenomen, nu hadden we juist heel weinig bij ons. We hadden onze kinderwagen met voetenzak. Een dikke, zachte cape van Koeka die we ook als deken konden gebruiken. Twee knuffels, twee boekjes, een balletje, een lelijk apparaat dat geluid maakt en een iPad (die we amper gebruikt hebben omdat Philippa eigenlijk alleen maar interesse heeft in het aanraken van het scherm). Verder hadden we een draagzak, een paar hydrofiele doeken, een paar flesjes, mijn kolf, een slabje en een afwasborstel bij ons. Verder hadden we een mobiele flessenwarmer bij ons, maar die sneuvelde al op de eerste dag. We geven nog steeds borstvoeding dus dat was geen hele grote ramp, we warmden de flesjes nu gewoon op in een bakje met heet water. Ik ben blij dat we niet nog meer mee hadden genomen, want het verslepen van al die spullen is best een ding met een baby.

Heb ik je al overtuigd om een ticket naar New York te boeken? Ik heb mezelf wel overtuigd dat ik snel terug moet. Nu alleen nog Tuur overhalen, maar dat zal vast niet veel moeite kosten want die is na deze reis ook helemaal om… New York is fantastisch.