DIARY: New York Part I

photo NY2017-01.jpg

Vanmorgen om iets voor zevenen arriveerde mijn vliegtuig vanuit New York op Schiphol. Inmiddels ben ik keihard aan het vechten tegen de slaap, in de hoop toch nog iets van deze dag te kunnen maken. Laten we beginnen met het eerdere gedeelte van mijn New York diary.

Het is vandaag precies een week geleden dat #teamannemerelrunsnyc2017 zich in alle vroegte op Schiphol verzamelde om naar New York te vliegen. Het lijkt alweer een eeuwigheid geleden. We vlogen om 9.10u met United Airlines naar Newark Airport. Om 12.30u plaatselijke tijd waren we geland. Genoeg tijd dus nog om de donderdag goed te besteden.

En dat deden we. Direct na aankomst in het hotel, wandelden we met zijn allen (+Laura die al in New York was) naar de expo om daar onze startbewijzen te halen voor de marathon. Het was nog lekker rustig op de expo.

photo NY2017-01.jpg

De foto die nooit mag ontbreken…

Waar het iets minder rustig was, was Times Square rond 18.00u ’s avonds. Omdat het voor mijn gevoel al 23.00u was en ik die ochtend om vier uur was opgestaan, kon ik die drukte niet heel goed hebben. Maar we konden hem wel weer afvinken van onze to-do-list.

’s Avonds aten we een pokébowl bij pokétown, een restaurantje tegenover ons hotel (Element Hotel Times Square). Dat was echt een onwijze aanrader. Zo lekker en zo veel.

photo NY2017-01.jpg

Vrijdagochtend stond ik in alle vroegte op om bij Starbucks mijn vlog te gaan editten. Daarna verkleedde ik me snel en meldde ik me bij de groep. Samen met de andere deelnemers van TUI Sports hadden we een verkenningsloop in Central Park. Het was er prachtig weer voor. Te warm voor een marathon, maar heerlijk voor een paar kilometer hardlopen en een dagje sightseeing in New York. Het leek wel (na)zomer. Of voorjaar.

Allemaal in ons mooie Climacool shirt van Adidas waar we (of in ieder geval een gedeelte van de groep) de marathon in gaat lopen.

#teamannemerelrunsnyc2017 was wat lang voor een shirt, dus we hebben er maar twee losse hashtags van gemaakt.

photo NY2017-01.jpg

We lunchen vrijdag bij Eggshop, een van mijn favoriete hotspots in New York. De bowl met scrambled eggs en paddenstoelen heb ik helaas niet op foto vastgelegd, maar het was sowieso een aanrader. Egg Shop zit in de buurt van dit schattig roze cafeetje waar je als zelfrespecterend Instagrammer natuurlijke een nonchalante foto moet maken. Die van mij waren een beetje mislukt, maar misschien heb ik er nog wel eentje die wel geslaagd is. Totdat ik die gevonden heb moeten jullie het met deze doen.

Stiekem, of eigenlijk helemaal niet stiekem, vind ik downtown New York veel, maar dan ook veel leuker dan midtown. Wie is het hier niet mee eens? De straten zijn een stuk rustiger, je hoort niet continu sirenes en het voelt een stuk leefbaarder dan het gedeelte rond Times Square.

Tijd voor een wortelsapje met appel en gember bij Joe & The Juice. Je denkt misschien dat ik twee dagen voor de marathon iedere gelegenheid aangrijp om aan de bieten te gaan, maar de laatste keer dat ik bij Joe een bietensapje gedronken heb een dag voor een marathon, voelde ik me daarna alles behalve lekker. Ik denk dat ik een voedselvergiftiging had door het broodje zalm dat ik eerder die dag at, maar ik heb toen de hele dag de rode bietensap van Joe & The Juice eruit gegooid en ik kan me de smaak (heel specifiek) nog perfect herinneren.

photo NY2017-01.jpg

We sloten de vrijdag af met de marathon openingsceremonie in Central Park. Het vuurwerk was magisch.

Ons hotel heeft een dakterras met heel mooi uitzicht vanaf de veertigste verdieping. Zo gaaf om al die lampjes te zien.

Zaterdag staat in het teken van ‘benen sparen’ (voor de marathon) en dus doen we een fietstocht door Brooklyn. We hebben deze aangeboden gekregen via Baja Bikes. De tour gaat langs alle mooie (foto)plekjes van Brooklyn en de (Nederlandse) gids weet heel enthousiast en boeiend over alles te vertellen. Ik vond het persoonlijk echt een aanrader. Mocht je een stedentrip plannen naar een andere stad dan New York; Baja Bikes organiseert Nederlandstalige fietstours in bijna 100 verschillende steden. Bekijk de website om te zien of er in ‘jouw stad’ ook een tour geboekt kan worden.

photo NY2017-01.jpg

Fietsen in Brooklyn is net iets anders dan in Nederland. In Nederland is vrijwel iedere automobilist ook een fietser en de automobilist let dan ook vaak op fietsers. In Amerika is dat niet het geval en gebruiken automobilisten fietspaden geregeld als parkeerplek en als ze hun autodeur open knallen kijken ze niet eerst in hun spiegel of er iemand aankomt. Ze zijn het gewoon niet gewend. We hebben gelukkig geen ongelukken gehad (mede dankzij gids Ferry’s waarschuwingen).

Twijfel je om een fietstocht te maken door Brooklyn, ik zeg, doen.

Al is het alleen maar voor dit prachtige uitzicht…

photo NY2017-01.jpg

En weet je wat ook heel fijn is.. met fietsen gebruik je weer andere spieren dan met lopen. Dat is niet alleen fijn vlak voor een marathon, maar ook als je een hele week aan het rondrennen bent in een stad. Je voeten even wat rust geven en een paar uur fietsen is een goede afwisseling. Naast Brooklyn zou je ook Downtown in Manhattan kunnen fietsen, of in Central Park. Fietsen door Midtown zou ik je niet aan willen raden.

Ik had trouwens de mooiste fiets van iedereen…

De Brooklyn Bridge I

De Brooklyn Bridge II

Wie herkent dit plaatje? Dit shot werd veelvuldig gebruikt om de loft van de Humphrey’s in Gossip Girl aan te duiden. Het is de Williamsburg Bridge vanuit de wijk Dumbo. Ik zou zelf knettergek worden als ik in deze straat zou wonen. Want hier staan op zaterdagochtend dus gewoon zo’n vijftig mensen midden op de weg foto’s te maken. Velen met 26 lagen make-up en een compleet uitgedachte ‘look’.

We sloten onze fietstour af bij een Italiaans restaurant, Fragole, op Court Street. Super lekkere pasta gegeten, wederom een aanrader.

De rest van de zaterdag spendeerde ik in mijn hotelkamer met mijn MacBook en heel veel koolhydraten… want een dag later liep ik de NEW YORK MARATHON! Maar daar hebben jullie dinsdag al over kunnen lezen.

Morgen deel 2 van mijn New York dagboek. Ik moet heel even mijn ogen dicht gaan doen want ik kan mijn ogen niet meer open houden ondanks vier koppen koffie.