VAKANTIE: Op vakantie met een baby + paklijst

Samenwerking – Aan het begin van de zwangerschap, nu precies een jaar geleden, fantaseerden we al over onze eerste vakantie met Philippa. Tuur wilde zijn verlof zo indelen dat hij drie weken aan de zomervakantie kon plakken zodat we buiten de (dure) schoolvakantie naar Italië zouden kunnen. Boeken durfden we niet, want… corona én… ik had het gevoel dat ik het zou jinxen als we te vroeg zouden boeken. Wie weet of we Philippa tien weken na de geboorte daadwerkelijk mee naar het buitenland zouden kunnen nemen. Misschien had ze wel extra medische aandacht nodig, zouden we een baby krijgen die enorm gebaat zou zijn bij een vast ritme, of zouden wij zelf het ouderschap zo overweldigend vinden dat we echt geen behoefte aan een vakantie in het buitenland zouden hebben. Boeken deden we dus ook pas vier weken van te voren, toen Philippa zes weken was.

Tweeënhalf Italië werd het. De tweede helft van de vakantie boekten we, de eerste helft boekten we pas op het laatste moment. De hotels onderweg boekten we pas op de dag zelf, zodat we onderweg geen stress zouden hebben over de hoeveelheid kilometers die we die dag zouden rijden. Dat is echt een aanrader voor als je een lange autoreis gaat maken met baby. Zorg voor een lijstje met hotels langs de route die je wil gaan rijden en beslis pas tijdens de rit waar je die nacht gaat slapen. Je weet het immers nooit met een baby en al helemaal niet met verkeer onderweg.

Maar goed, toen hadden we dus geboekt en toen kwam ik er al vrij snel achter dat je met een baby een stuk meer spullen mee moet nemen dan wanneer je alleen reist. En nu heb ik echt geen hele kleine auto, maar meer dan een tas en onze kinderwagen passen echt niet in de achterbak. En we hadden net iets meer nodig dan alleen een kinderwagen en een tas. Twee weken van te voren stelde ik een paklijst samen voor Philippa en eh… die was vrij lang.

Paklijst

• Speentjes
  • Nestje
  • Paspoort

Vooral het aankleedkussen, het nestje, de kinderwagen, het bedje, het speelkleed en het wipstoeltje namen wat ruimte in beslag. En nou ja… ik wilde zelf ook nog wel wat meenemen. Ik ben zelf ook niet de meeste lichte pakker. En Tuur, ja… die heeft alleen al vier paar hardloopschoenen dat hij mee wilde nemen, dus ook hij is niet een mega lichte pakker. Dat ging dus echt niet in mijn auto passen allemaal. We hebben het niet eens geprobeerd. We zijn voor een dakkoffer gegaan. Een grote.

De Thule Motion XT XL

Via Thule kon ik de Motion XT XL dakkoffer krijgen in combinatie met de Thule Clamp Edge en Wingbar. Mijn auto heeft namelijk een glad dak, geen dakdragers, maar dat hoeft dus helemaal geen probleem te zijn. Op de website van Thule geef je aan welke auto je precies hebt en zij laten dan precies zien welke dakdragers en bevestiging je nodig hebt. Met een inhoud van 500 liter was de dakkoffer alles dat we nodig hadden voor onze mega bagage. Tuur heeft er zelf nog een mooie tassenset van Thule bijgekocht, zodat we helemaal in stijl onze bagage konden inpakken. Het grappige, onderweg zijn we een paar keer de dakkoffer op andere auto’s tegengekomen bij tankstations en iedere keer kwam er een jong gezin met een baby uit. We waren dus zeker niet de enige met het ruimte-probleem.

Volksverhuizing

Hoe ik de bagage heb ingepakt? We hadden vier grote tassen. Eentje voor mij, eentje voor Pip en eentje voor Tuur. De vierde tas was onze ‘onderwegtas’. Hier zaten drie setjes in voor Philippa, twee setjes voor onszelf en wat andere dingen die we onderweg nodig zouden hebben. Hierdoor hoefden we onderweg dus steeds maar een grote tas uit de auto te halen. Niet dat we aan die ene grote tas genoeg hadden, er moest natuurlijk ook een bedje mee, een kolf-tas, luiertas, laptoptas, aankleedkussen. De eerste keer dat we bij een hotel stopten voelde het echt als een volksverhuizing, maar geloof me, je wordt daar steeds handiger (en sneller) in.

Onderweg

Philippa heeft zich onderweg keurig gedragen. In overleg met het consultatiebureau hebben we steeds gereden totdat ze wakker werd (en dus niet iedere anderhalf uur gestopt zoals vaak wordt aangeraden). Als ze wakker werd dan gaf ik haar een flesje en gingen we er bij het eerstvolgende tankstation eraf, zodat we haar eventjes konden laten boeren en een luier konden verschonen. Ook lieten we haar dan even in haar nestje liggen, zodat ze even uit de houding van dat autostoeltje kon. Als we dan weer de auto in gingen dan speelden we even met Nijntje en dan viel ze vanzelf weer in slaap als we eenmaal weer eventjes op de snelweg reden.

Huilen heeft ze gelukkig niet zoveel gedaan, maar als ze huilde dan stopten we even bij een tankstation en liepen we een rondje. We deden hierdoor natuurlijk iets langer over de reis dan we normaal gesproken zouden doen, maar we hadden geen haast omdat we niets geboekt hadden. Heel fijn.

Het kolven onderweg ging ook prima, ik vond het alleen wel een gedoe om steeds bij tankstations mijn kolfspullen af te wassen in de toiletten, maar hé, als dat het ergste is van reizen met een baby…

We zouden het zo weer doen

Wij hebben onze vakantie en reis in ieder geval als heel positief ervaren. We hadden het niet zonder Philippa willen beleven. Ik ben heel benieuwd hoe het is als ze wat ouder is en wat meer een eigen willetje krijgt. Nu was ze heel erg makkelijk en konden we haar overal mee naartoe nemen zonder rekening te houden met slaapjes en haar humeur. Op het moment dat ze moe werd viel ze vanzelf in slaap in de kinderwagen. Zo lang wij een goede plek met schaduw hadden, hadden we voor Philippa alles dat we nodig hadden.

Of er dingen zijn die ik anders gedaan had met de kennis van nu? Eigenlijk niet. Ik ben heel hard aan het nadenken, maar kan echt niets bedenken dat ik anders had willen doen.

Ik ben benieuwd, wanneer gingen jullie voor het eerst met je kindje op vakantie? En gingen jullie met de auto of het vliegtuig? Hadden jullie ook zo’n volksverhuizing?

Liefs,

Annemerel

Delen:

3 Reacties

1. Mieke
    oktober 8, 2021 / 12:36

Grappig dat je probiotica op je lijstje hebt staan. Je borstvoeding is een bom probiotica, daar kan geen druppel/pilletje tegen op.
    Wij vlogen met 3 maanden voor het eerst, naar onze familie. Volgens mij viel het wel mee wat we mee hadden, 1 (grote) koffer voor 3 personen. En de keer er op met kerst hadden we de kinderwagen mee, maar dat was eens maar nooit weer, veel te veel gedoe. Draagzak is prima. Toen we naar Nieuw-Zeeland vlogen, ons zoontje was toen 1,5 jaar, hadden we een buggy mee, 2 reistassen (incl deryan tentje) en 1 rugzak. En dat was voor 6 weken. Meer dan genoeg. Wij zijn meer van: ze hebben daar ook winkels. Doel is altijd om alles gebruikt te hebben bij terugkomst (behalve de ehbo set!).

2. oktober 9, 2021 / 02:19

Fijn dat het zo goed gaat met Philippa en dat jullie zo genieten van haar, dat spat echt van je verhalen af :-)
    Onze oudste is inmiddels al 18, maar toen hij 4 maanden was gingen we met hem naar Marokko, waar mijn man (die toen promotieonderzoek deed) een congres had. We namen het vliegtuig naar Marrakech, waar we een aantal dagen in een appartement verbleven. Daarna zijn we met de trein naar Essaouira gegaan waar we een paar dagen in een hotel logeerden, en tenslotte naar Rabat, waar we op het vliegtuig terug naar Nederland stapten. We hadden zo’n babytentje die jullie ook hebben, zoonlief kreeg volledige borstvoeding, dus dat was makkelijk, we droegen hem in een draagdoek… We hadden allebei een grote rugzak mee, dat was alles. Ik denk met veel plezier terug aan die vakantie – Marokko is prachtig, de mensen waren heel vriendelijk – ik moest alleen wennen aan het feit dat iedereen onze blonde baby wilde aanraken!

• Annemerel
      Auteur
      oktober 11, 2021 / 08:08

Klinkt als een top eerste reis! Jaaaa in Italië doken de oudere dametjes ook het liefst bovenop Philippa. Maar ze raakten haar gelukkig niet aan. Misschien een souvenir van corona? Ik was in ieder geval blij dat ze op gepaste afstand bleven!