TRAVEL: Vienna (IV)

Zaterdag was alweer de derde en voor mij laatste dag in Wenen. Dit keer niet wakker door de zon, zo mooi als de eerste twee dagen in Wenen waren, zo grauw was het zaterdag. De wekker ging veel te vroeg voor mijn gevoel, maar hup, opstaan, laatste dingen in mijn koffer gooien, douchen en ontbijten.

Naschmarkt
Op deze laatste dag in Wenen stond er een bezoek aan de Naschmarkt gepland, dit is een grote markt midden in Wenen waar je van alles kunt kopen, er is een gedeelte waar je alleen maar antiek winkeltjes hebt, een gedeelte met kleding en sieraden, een plek waar vooral verskraampjes te vinden zijn en een gedeelte waar je groente en fruit kunt halen. Op zaterdag is het er om 9.00u al een drukte van jewelste.

We ontmoeten Peter en met Peter gaan we shoppen op de Naschmark, niet zomaar shoppen, maar we gaan de ingrediënten kopen die we later nodig hebben om een typisch Weens driegangenmenu te bereiden. Heel erg gaaf. Vooral bij de groente en fruitwinkeltjes op de markt kijk ik mijn ogen uit. Ik wil alles proeven, hmmmmm… Maar ik word ook enthousiast van de prachtige tonijn die ik bij een viswinkeltje zie liggen, de 50 soorten azijn die ik bij een ander winkeltje zie (en mag proeven) en… nou ja, als de Naschmarkt net iets dichterbij mijn huis zou liggen zou ik er al mijn boodschappen doen. Oh ja… het grootste gedeelte is ook nog eens biologisch en uit Oostenrijk afkomstig.

Koken met Peter
Na de markt gaan we met het OV naar de kookstudio die Peter gehuurd heeft. Daar ontmoeten wij zijn vrouw, die Peter helpt bij de workshop. Nadat we allemaal voorzien zijn van een glas Oostenrijkse bruiswijn horen we wat we gaan maken. We beginnen straks met een soep gemaakt van wild garlic (ik had er nog nooit van gehoord, maar dat is dus dit… familie van de prei, smaakt naar knoflook). Als hoofdgerecht hadden we natuurlijk de… Wiener Schnitzel en als een dessert een chocolade soufflé met slagroom.

Schnitzels
Ik zal jullie niet vervelen met alle handelingen die gedaan moesten worden om deze maaltijd te bereiden, maar ik wil jullie wel graag wat tips geven als jullie zelf schnitzels gaan bakken.. Gebruik VEEL olie en als ik zeg veel, dan bedoel ik ook echt veel, de schnitzels moeten eigenlijk gefrituurd worden in de pan, ze moeten ondergedompeld worden in de olie. Kies daarnaast voor een olie die een hoge verbrandingstemperatuur heeft. Peter gebruikt niet alleen olie, hij gebruikt daarnaast ook een klontje boter. De schnitzels draai je iedere minuut om in de pan en is klaar wanneer hij goudbruin is. Vegetariërs in je gezelschap? Snijd knolselderij in plakken van ongeveer een centimter hoog, kook deze vijf minuten in water met het sap van een citroen en wat zout. Paneer deze net zoals de schnitzels en bak ze ook op dezelfde manier. Super lekker!!!

Sisi & soppen in Flyknits
Nadat we afscheid namen van Peter en zijn vrouw was het tijd voor het gedeelte ‘vrije tijd’. Helaas was het ondertussen gaan regenen en niet zo zuinig ook. Ik wilde in eerste instantie terug naar het hotel om rustig wat te werken, maar aan de andere kant was ik ook wel heel erg benieuwd naar het Sisi-museum. Werken kun je overal, het Sisi-museum zit alleen in Wenen en als je er dan toch bent… Dus rende ik samen met Chantal en Fleur naar het museum. Soppend in mijn Flyknits (want met gaatjes) liep ik door het museum.

Ik ben al jaren gefascineerd door het verhaal van Sisi. Toen ik in groep 8 zat ben ik met mijn moeder naar de voorstelling Elizabeth in het Circustheater geweest. Dat heeft er niet alleen voor gezorgd dat ik drie maanden nachtmerries had en niet durfde te gaan slapen, het zorgde ook voor mijn fascinatie. De laatste jaren ben ik er niet zo veel meer mee bezig geweest, maar ik vind het verhaal nog steeds een interessant verhaal. Het museum is voor liefhebbers van geschiedenis en Sisi zeker een aanrader. Tipje van mij, neem geen spiegelreflex mee, ook al ben je niet van plan er iets mee te gaan doen, je zult continu door een bewaker gevolgd worden, zo bang zijn ze dat je wel foto’s gaat maken.

Overpriced maaltijden
Na het museum renden we weer anderhalve kilometer naar het hotel, door de regen. Eenmaal in het hotel was ik tot op het bot natgeregend. Blegh. Gelukkig zat er nog een schone trui in mijn koffer en had ik mijn nieuwe joggingbroek, dus hoefde ik niet zeiknat in het vliegtuig naar huis. Op de bank in de lobby bewerkte ik nog wat foto’s en schreef ik een blogje en toen was het alweer tijd om met de taxi naar het vliegveld te gaan. We verheugden ons allemaal op McDonalds, want ik wist dat die daar zat. Wat ik niet wist, was dat de McDonalds voor de douane zat en daar kwamen we dus pas achter toen we drie keer het vliegveld ACHTER de douane gezien hadden. Oeps. Toen dus maar een ongezonde overpriced maaltijd gegeten bij een foodcorner (het was echt nog erger dan wegrestaurant voedsel).

Om 20.00u gingen we de lucht in, twee uur later landden we in Amsterdam, een half uur later had ik mijn koffer en zat ik in de sprinter naar Den Haag Centraal.

Het was een super fijne en leerzame trip. Wenen is zoveel leuker dan ik me had voorgesteld, echt een aanrader!

Dankjewel JUST AWAY voor de mooie trip!

Liefs,
Annemerel

Delen:

19 Reacties

1. maart 20, 2014 / 12:11

Wauw, mooie foto’s! Dit lijkt me echt een ontzettend leuk tripje. Och en schnitzels in een laag olie :’) zo fout maar wel zo lekker.

2. maart 20, 2014 / 12:11

Wauw, weer super foto’s!! X

3. maart 20, 2014 / 12:27

Super foto’s en leuk om te horen dat je het zo naar je zin hebt gehad!

4. maart 20, 2014 / 12:36

Zonde van het weer, maar je hebt wel leuke dingen gedaan. Een kookworkshop is altijd goed en het sisi museum lijkt me best tof om een keer te bekijken!

5. maart 20, 2014 / 12:48

Leuk en wow die markt ziet er goed uit, zoveel soorten groente en fruit! Ik had ook nog nooit van wild garlic gehoord, ben benieuwd! Bij de kraam zelf zie ik een nog meer groenten liggen die ik niet kan identificeren ;) denk je dat je alles al wel weet..

6. maart 20, 2014 / 12:51

Het Sisi-museum lijkt me erg leuk om te zien. Heb de films vroeger met veel plezier gekeken.

7. maart 20, 2014 / 13:20

Jammer van het weer, maar oh die markt… Hemel op aarde! <3

8. maart 20, 2014 / 13:37

Komt er ook een deel 5? Heel leuk!

9. maart 20, 2014 / 13:53

Leuke foto’s! (zoals altijd) en klinkt als en drukke maar leuke dag! Schnitzels zijn zooo lekker en maar goed dat ik niet zie hoe ze klaargemaakt worden want dan zou ik van schrik geen schnitzel meer durven eten :’) Haha

10. maart 20, 2014 / 14:09

Mooie foto’s, bedankt dat je alles zo fijn beschrijft, daar heeft iedereen die ook nog wil gaan een hoop aan!

11. maart 20, 2014 / 15:18

Super leuk verslag weer Annemerel! Ik ga in juni met school naar Wenen en heb daar ook echt super veel zin in! Deze tips kan ik dus weer goed gebruiken!

Liefs,
    Kirsten

12. maart 20, 2014 / 15:36

Ik heb dus ook zo’n Sisi fascinatie (1 van mijn favo dingen aan kerst is de sisi films met romy schneider kijken), dus ik moet hier ook echt een keer naartoe! :)

13. Ilse
    maart 20, 2014 / 16:43

Hmmm, ik krijg trek van al dat eten! Wenen komt zeker op mijn ellendige lange lijst met reisjes naar steden! ^^

14. maart 20, 2014 / 18:17

Prachtige foto’s! Gaaf dat je dat hebt leren koken :)! En jammer van de regen, maar dat is bijzaak!

15. Anna
    maart 20, 2014 / 19:23

Mooie foto’s! Ligt het nou aan mij of is het echt Sissi met dubbel S? Ik lees overal in je verslagen sinaasappellimonade..

16. Nadia
    maart 20, 2014 / 20:18

Wat fijn allemaal, het ziet er echt heel erg fijn uit op je foto’s!

17. maart 20, 2014 / 20:44

Door jou verslagjes krijg ik heimwee naar Wenen! Wat leuk trouwens dat je naar het Sisi-museum bent geweest, is inderdaad de moeite waard!

18. Melissa
    maart 20, 2014 / 23:29

Waarom denkt dan iedereen dat Wenen zo saai is?